DEKALOG SZCZĘŚLIWEJ MAMY

Kiedy już stajemy się matkami to chcemy być najlepsze, idealne, wręcz perfekcyjne we wszystkim co dotyczy naszego dziecka. Dążenie do ideału za wszelką cenę może okazać się dla nas złudne, bo prędzej czy później dotrze do nas, że on nie istnieje. Przygotowałam dla Was subiektywną listę TOP TEN jak być wystarczająco dobrą mamą. Nie musisz wcale stawać na głowie. Prawda jest taka, że dla swojego dziecka i tak zawsze będziesz tą Super 🙂 Ja przekonałam się o tym dopiero przy drugim dziecku.

1. DAJ SOBIE SZANSĘ

Droga Mamo, nie ma się co oszukiwać – nie zawsze wszystko idzie po naszej myśli. Im szybciej się z tym pogodzisz, tym łatwiej będzie Ci znosić swoje niepowodzenia. One są wpisane w macierzyństwo! Każda z nas ma prawo popełnić błąd, ważne jest jednak to, by nie popaść ze skrajności w skrajność tylko zachować równowagę.

2. ZAUFAJ SWOJEJ INTUICJI

Pamiętaj, że to Ty znasz najlepiej swoje dziecko. Często to właśnie intuicja mówi nam co robić. Jeśli czujesz, że z dzieckiem coś się dzieje, to idź z nim do lekarza, a nie sugeruj się podpowiedziami innych matek. Jak wiadomo każda matka ma swoją najlepszą diagnozę 🙂 I Twoja też taka właśnie jest. Zaufaj jej.

3. DOCENIAJ KAŻDY DZIEŃ 

Każda chwila jest wyjątkowa i niepowtarzalna. Warto cieszyć się nią na bieżąco. Po prostu. Każdy kolejny etap w rozwoju Twojego dziecka to Twój sukces. Pierwsze wypowiedziane słowo, pierwsze kroki, pierwsza laurka. To właśnie te chwile dają nam szczęście teraz i na zawsze pozostaną miłym wspomnieniem. Warto je pielęgnować od początku.

4. ROZMAWIAJ Z INNYMI

Matko, to że urodziłaś dziecko nie oznacza wcale, że jest to Twój jedyny partner do rozmowy. Nie odcinaj się od świata, wychodź do ludzi, do kawiarni, na spotkanie z przyjaciółką, z rodziną. To bardzo ważne, by móc z kimś porozmawiać. Najlepiej nie tylko o jedzeniu/kupie i śnie (dziecka oczywiście).

5. ODPOCZYWAJ

Nie jestem zwolenniczką teorii, by odpoczywać kiedy dziecko odpoczywa. Jestem realistką i wiem, że to nie jest możliwe. Warto jednak w ciągu dnia zrobić sobie choćby godzinną drzemkę jako formę regeneracji sił i podładowania baterii. Jeśli nie sen to chociaż dobra książka i herbata, najlepiej na świeżym powietrzu.

6. DBAJ O SIEBIE

Jakie to ważne i jak często ignorowane. Błąd! Każda kobieta powinna o siebie dbać, bez wyjątku. Ciepła kąpiel, makijaż, fryzura, paznokcie – na każdą z nas takie zabiegi działają kojąco i relaksująco! To nic, że siedzisz w domu, zrób coś tylko dla siebie. Jestem przekonana, że od razu poczujesz się lepiej, a na Twojej twarzy zagości uśmiech. To takie proste i takie skuteczne zarazem. Chcę żebyś wiedziała, że będąc matką możesz realizować też swoje ambitniejsze cele. Wcale nie musisz rezygnować ze wszystkiego. Nie odkładaj swoich marzeń na później. Zawsze wszystko można jakoś pogodzić, trzeba tylko chcieć. Rozwijaj się, a będziesz miała już na starcie poczucie satysfakcji – szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko.

7. UNIKAJ PORÓWNAŃ

Każda mama jest inna, po prostu tak jesteśmy skonstruowane, że się różnimy. I bardzo dobrze, bo inaczej byłoby strasznie nudno. Ostrożnie słuchaj i filtruj zasłyszane wiadomości od swoich koleżanek. Dzieci też się różnią i rozwijają się indywidualnie. Nie popadaj w schematy, bo na jedno pytanie uzyskasz 10 odpowiedzi, z których szybko wyciągniesz wniosek, że jesteś złą matką. Jestem przekonana, że nie jesteś 🙂 Musisz tylko w siebie uwierzyć.

8. ZŁAP DYSTANS

Emocje nigdy nie są dobrym doradcą, w kwestii macierzyństwa także. Zwłaszcza kiedy włączysz kogoś innego do opieki nad Twoim dzieckiem. Mąż na pewno zajmie się nim inaczej niż Ty, ale nie znaczy to od razu, że zrobi to źle. Dla dziecka to na pewno będzie miła odmiana. Jeśli dziecko nie poszło spać tak jak zaplanowałaś, nie zjadło tego co starannie ugotowałaś, a na dodatek ciągle płacze choć rozkład na dzisiejszy dzień miał być inny, nie pozostaje Ci nic innego jak tylko wziąć głęboki oddech i pogodzić się z tą sytuacją. Nie zadręczaj się drobiazgami i myśl optymistycznie, wtedy na pewno będziesz szczęśliwa.

9. ODŻYWIANIE I SPORT

To żadna nowość w dzisiejszych czasach. Zdrowe odżywianie naprawdę może być kluczem do sukcesu. Pozbądź się złych nawyków i zacznij żyć aktywnie. Nie musisz od razu stać się drugą Chodakowską (choć warto czerpać z niej inspiracje), ważne żebyś regularnie się ruszała. Dzięki temu lepiej dotlenisz organizm i podniesiesz poziom endorfin, redukując tym samym stres. Dobrze wiesz, że w macierzyństwie nie trudno o sytuacje stresujące, ale musisz nauczyć się pracować nad sobą. Szybko osiągniesz zdrowie fizyczne i psychiczne.

10. KORZYSTAJ Z POMOCY

Jeśli tylko masz taką możliwość nie wstydź się prosić o pomoc innych : męża, babcię. Masz prawo być wyczerpana i zmęczona. To normalne, dobrze jest jednak umieć w porę zareagować. Najbliższe osoby z Twojego otoczenia na pewno chcą czuć się potrzebne i chętnie wyręczą Cię w domowych obowiązkach. Naucz się tylko głośno o tym komunikować.

Przeczytaj też

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz